Co je to ta vektorová grafika

22. května 2020 v 11:29 | snl |  Inkscape
To by mě zajímalo, kolik z vás ví jaký je rozdíl mezi vektrovou a bitmapovou (alias rastrovou - to jsou synonima) grafikou...

Zkusím popsat na úvod nějakou svou představu, nechci říkat definici, ta se dá kdekoli najít, spíš se pokusím o takové polopatické vysvětlení.



Začal bych jednoduchým obrázkem co mně našel Google na Wikimedia (barev si nevšímejte, o to tam nejde):



V ukázce vidíte praktický rozdíl při změně velikosti obrázku ve světě bitmapové (rastrové) vs. vektorové grafiky.

Jak je možné, že při změně velikosti vektrového obrázku nedojede k onomu známému rozkostičkování, ale obraz zůstane pořád stejně hladký?


Je to dáno způsobem uložení informací:

  • Bitmapy se ukládají do "rastru", tedy něco jako když máte třeba šachovnici a každé políčko má definovanou nějakou svou barvu. Když chcete změnit velikost takového obrazu, pak musí program který se stará o zobrazení (např. prohlížeč internetu) "hádat", jak asi by ten obraz měl vypadat, když se to původní rozlišení snaží nacpat do rastru o jiných rozměrech.
  • Ve světě vektorové grafiky je obraz uložen spíš jako definice jednotlivých tvarů a křivek, takže třeba v obrázku nahoře je to písemeno "S" zapsáno jako nějaká křivka /křivky, je tam uvedeno jakou má barvu, jaké má mít výchozí rozměry při zobrazení... A když chcete takovou křivku zvětšit nebo zmenšit, tak program má již všchny potřebné informace o tom, jak ten tvar vypadá, takže např. to písmeno vykreslí vždy stejně kvalitně (v rámci technických možností vašeho monitoru).

Ale to lépe pochopíte v praxi, když začnete kreslit např. bézierovy křivky, které jsou takovým základním kamenem pro vektorovou grafiku.


Na co se hodí vektorová grafika:

Vektorová grafika se z logiky věci hodí nejvíc na obrázky, kde lze jasně definovat tvary a křivky a kde nejsou moc divoké barvy (když nepočítám gradienty, opakované vzory nebo vzory založené na fractal noise...)

Asi nejběžnějším využitím vektorové grafiky jsou fonty - takže když zoomujete v prohlížeči, tak se písmena kvalitně překreslují do vyššího rozlišení.

Dále jsou to různá loga, bannery, ikony, buttony hlavně tedy na webu (i když pro kompatibilitu s prohlížeči se obvykle ve výsledku převádí do PNG).

Pak samozřejmě různé technické výkresy, mapy apod.


Příště nejspíš něco o tom, proč se vůbec zajímat o vektorové kreslení a pak snad už ten Inkscape...

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 redhawk redhawk | E-mail | 22. května 2020 v 14:13 | Reagovat

je nejaky dovod na sukromny blog pouzit nazov linuxovej distribucie?
teda okrem prizivenia sa na jej popularite?

2 mxlinux mxlinux | 22. května 2020 v 14:22 | Reagovat

Dočkej času... [:tired:]

3 mxlinux mxlinux | 22. května 2020 v 16:29 | Reagovat

Jinak si nemyslím, že by se mohl v praxi kdokoli přiživovat ně nějakém linuxu. Přestože MX Linux je skvělý systém, tak skromným odhadem s trochou času a lidskýho sádla bude u nás podobný blog jako je tento populárnější než jakýkoli linux kromě Ubunta... :-D
Ale mně nebude určitě vadit, když se na mně některý linux "přiživí" - nakonec tenhle blog píšu mj. kvůli propagaci linuxu mezi BFU, když se to pravověrným linuxákům pořád nedaří, tak se toho někdo už musel ujmout :-D  :-x

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.